onsdag 9 april 2014

Pappas Köttgryta

Det blev en lyckad gryta igår. Alla blev mätta och nöjda och idag har sonen matlåda med till jobbet. Kvällen i övrigt var lugn och mysig. Sonen satt och jobbade vid datorn och jag och Kärleken tittade på TV. "Halv åtta hos mig" är en favorit och sen skrattade vi högt åt "Jättebästisar". 

När alla väckningsalarm hade tystnat i morse och både Kärleken och sonen lämnat lägenheten somnade jag om - och vaknade halv tio!!! Jag gillar inte att sova så länge mitt i veckan, men jag behövde det säkert. Regnet "pladdrar" mot fönsterrutorna och vädret lockar inte alls. Blir en innedag idag. Ska sätta mig och googla lite på gratis föreläsningar och annat. Rastlösheten är påtaglig...

Jag fick frågan om jag inte kunde dela med mig av Pappsens recept. Självklart kan jag det! Ursprungligen kommer det från ett gammalt receptkort från 70-talet och den här grytan har vi ätit många gånger genom åren. 


Pappas Köttgryta (eller Ansjoviskryddad köttgryta)

Lite mustigare blir köttgrytan både i färgen och smaken om man kryddar den med ansjovis och lite soja. Välhängt kött bör koka mört på en knapp timme, men det är bäst att känna efter noga.

Tid för tillagning: ca 1½ timme

Detta behövs för 4 personer:
500 g ytterlår av nöt
2 msk margarin
2 morötter
1 purjolök
3 - 4 hela smålökar
2 - 3 dl buljong 
4 - 6 ansjovisfiléer
1 lagerblad
kinesisk olja
vitpeppar
1 burk skivade champinjoner
klippt persilja

Gör så här:
1. Skär köttet i bitar eller skivor och bryn det i matfettet i en gryta.
2. Ansa och skär morötter och lökar i skivor. Lägg grönsakerna i grytan och låt den bryna med en liten stund.
3. Späd buljongen, tillsätt ansjovis, lagerblad, en aning soja och lite vitpeppar. Låt köttet småkoka under lock ca 45 min.
4. Tillsätt champinjonerna och smaka av grytan med mera kryddor om så behövs.
5. Strö klippt persilja över grytan till serveringen.

Gott att servera till:
Kokt ris eller spaghetti. Grönsallad med tomat och gurka.

Pappas kommentarer:
A. Jag bryner inte morötterna utan lägger i dem slantade.
B. Jag använder bara skivad vanlig lök.
C. De skivade champinjonerna lägger jag i några minuter innan servering.
D. Jag brukar efter 45 min ta upp en köttbit och kolla om den är mör, om inte 5 min till



2 kommentarer:

  1. Gott det låter - ska jag testa - jag gillar långkok - grytor som kan få stå i flera timmar och koka så dom blir riktigt möra. Fast jag får nog ta hela champinjoner så dom blir lättare att pilla bort - sonen fullkomligt avskyr svamp :) - Tack för receptet. Och dom där korten kommer jag ihåg från mitt föräldrahem. Må gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långkok är härligt - blir vällagad och gott! Hela champinjoner låter som ett bra alternativ om de ska pillas bort :-)
      Hoppas du kommer gilla grytan!
      Kram på dig!

      Radera